Wszystko wskazuje na to, że Torpol wybuduje linię kolejową, łączącą stację kolejową Police z portem morskim. PKP Polskie Linie Kolejowe wskazały bowiem jego ofertę jako najbardziej korzystną w przetargu. Inwestycja ma duże znaczenie w kontekście przyszłości polickiego portu morskiego, który posiada dostęp do toru wodnego o głębokości 12,5 metra.
Największy port morski w Polsce, który nie posiada statusu portu morskiego o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, znajduje się w Policach. Jest to jednocześnie największy port morski, który nie posiada połączenia kolejowego. Ponadto jako jedyny w Polsce nie jest własnością państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, lecz Grupy Azoty, która jest jednocześnie jego głównym klientem. Jego ogromnym atutem jest położenie na torze wodnym Szczecin – Świnoujście. W roku 2022 zakończona została jego modernizacja, w ramach której został on pogłębiony do 12,5 metra i poszerzony do 100 metrów, co umożliwia obsługę masowców o zanurzeniu rzędu 11 metrów, przewożących nawet 40-45 tys. ton ładunku.
Już wkrótce do polickiego portu morskiego doprowadzona zostanie linia kolejowa.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego” na początku lutego, w ogłoszonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe przetargu na realizację zadania oferty złożyło aż 13 podmiotów. Przypomnijmy, że dla inwestycji przygotowano już dokumentację projektową (jej opracowywanie trwało wiele lat, m.in. z uwagi na przebieg przez tereny podmokłe), dlatego wykonawca będzie odpowiedzialny wyłącznie za realizację robót budowlanych. Najtańszą ofertę złożył Torpol, który wycenił ją na niespełna 202 mln zł przy kosztorysie zamawiającego opiewającym na kwotę 311 mln zł. Co ciekawe, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie, choć rozstrzał cenowy pomiędzy nimi jest bardzo duży.
OpenStreetMap
Wszystko wskazuje na to, że to właśnie Torpol podejmie się wykonania inwestycji. Zamawiający ocenił ofertę złożoną przez spółkę wchodzącą w skład grupy kapitałowej Centralnego Portu Komunikacyjnego jako najbardziej korzystną. Jeżeli nie wpłyną odwołania, otworzy to pole do zawarcia umowy. Zamówienie powinno zostać zrealizowane w ciągu 31 miesięcy, co oznacza, że nowa linia kolejowa zostanie oddana do użytku najprawdopodobniej w 2027 roku. Administracja portowa liczy na to, że dzięki nowej linii kolejowej wzrosną przeładunki, które w ostatnich latach oscylowały wokół 2 mln ton w skali roku, choć za sprawą oddania do użytku kompleksu petrochemicznego wzrosną już wkrótce do 2,5 mln ton, w dużej mierze z uwagi na import podstawowego surowca, jakim będzie propan.
Jednotorowa i zelektryfikowana linia kolejowa nr 437 połączy Police z planowaną nową stacją kolejową Port Morski Police, przecinając bezkolizyjnie ulicę Jasienicką w ciągu drogi wojewódzkiej nr 114. Na wspomnianej nowej stacji kolejowej zaplanowano budowę minimum 5 torów o długości użytecznej nie mniejszej niż 750 metrów, co umożliwi obsługę najdłuższych składów towarowych w Polsce. Inwestycja uzyskała wsparcie ze środków unijnych w ramach Instrumentu “Łącząc Europę”. Warto dodać, że komplementarne inwestycje, które mogą otworzyć nowy rozdział w historii Polic, planuje administracja portowa. Zarząd Morskiego Portu Police liczy na to, że przyciągnie w ten sposób klientów zewnętrznych.
Już dziś przestrzeń na poziomie 80 hektarów z 1000 metrów linii brzegowej jest wolna do zabudowy. Już wkrótce powstanie tu nowe nabrzeże o długości 300 metrów, do którego będą mogły cumować nawet 230-metrowe statki. Nie wiadomo jeszcze, jakie przeładunki będą mogły być realizowane na nowym nabrzeżu – na niektórych wizualizacjach widnieje terminal kontenerowy, choć nie wydaje się, aby to był rzeczywiście najbardziej prawdopodobny kierunek rozwoju. Dziś w Policach w terminalu morskim istnieje dwustanowiskowe nabrzeże o łącznej długości 415 metrów. Przeładowuje się tutaj fosforyty, apatyty, rudę ilmenitową, sól potasową, nawozy, amoniak i kwas siarkowy, a już wkrótce na dużą skalę przeładowywany będzie również wspomniany propan.